فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - راهبرد قرآن کریم در جلوگیری از تبدیل خشم اجتماعی به خشونت
خشم اجتماعی پدیدهای شناخته شده در جهان است؛ ذات این پدیده نه منفی و نه مثبت است. نحوه اظهار و تأثیرات پس از بروز این هیجان است که خوب یا بد بودن آن را تعیین میکند. مقاله پیش رو با تمرکز بر رابطه مردمـ دولت سعی کرده است تا حدود ثغور وجه منفی یا مثبت بروز خشم اجتماعی ر چکیده کاملخشم اجتماعی پدیدهای شناخته شده در جهان است؛ ذات این پدیده نه منفی و نه مثبت است. نحوه اظهار و تأثیرات پس از بروز این هیجان است که خوب یا بد بودن آن را تعیین میکند. مقاله پیش رو با تمرکز بر رابطه مردمـ دولت سعی کرده است تا حدود ثغور وجه منفی یا مثبت بروز خشم اجتماعی را تعیین نماید و به بیان راهکارهایی قرآنی بپردازد که عمل بدانها مانع از تبدیل خشم اجتماعی به خشونتهای ویرانگر میشود. این مقاله که با روش کتابخانهای تدوینیافته است خشم اجتماعی مثبت را خشمی معرفی مینماید که باعث اصلاح و سازندگی حاکمان و قرار گرفتن ایشان در مسیر پاسخگویی به مطالبات مردمی گردد و خشم منفی را خشمی بیان میکند که به سبب بیتوجهی دولتمردان تبدیل به خشونت میگردد و توأم با آن موجب ازهمپاشیدگی انسجام اجتماعی و غلبه هرجومرج بر جامعه میگردد. بر اساس یافتههای این تحقیق راهحل قرآن برای جلوگیری از تبدیل خشم اجتماعی به خشونت در چهار مرحله خلاصه میشود که طبیعتاً عمل دولتمردان بدانها باعث خواهد شد تا به تبعات این حوزه دچار نگردند. این چهار مرحله به ترتیب عبارتاند از: 1ـ اجازه ارائه انتقاد و بروز خشم؛ 2ـ دریافت و تحلیل دقیق انتقادات؛ 3ـ گفتگو و پذیرش متواضعانه خطاها؛ 4ـ تلاش برای اصلاح. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - راهبرد قرآن کریم در جلوگیری از تبدیل خشم اجتماعی به خشونت
خشم اجتماعی پدیدهای شناخته شده در جهان است؛ ذات این پدیده نه منفی و نه مثبت است. نحوه اظهار و تأثیرات پس از بروز این هیجان است که خوب یا بد بودن آن را تعیین میکند. مقاله پیش رو با تمرکز بر رابطه مردمـ دولت سعی کرده است تا حدود ثغور وجه منفی یا مثبت بروز خشم اجتماعی ر چکیده کاملخشم اجتماعی پدیدهای شناخته شده در جهان است؛ ذات این پدیده نه منفی و نه مثبت است. نحوه اظهار و تأثیرات پس از بروز این هیجان است که خوب یا بد بودن آن را تعیین میکند. مقاله پیش رو با تمرکز بر رابطه مردمـ دولت سعی کرده است تا حدود ثغور وجه منفی یا مثبت بروز خشم اجتماعی را تعیین نماید و به بیان راهکارهایی قرآنی بپردازد که عمل بدانها مانع از تبدیل خشم اجتماعی به خشونتهای ویرانگر میشود. این مقاله که با روش کتابخانهای تدوینیافته است خشم اجتماعی مثبت را خشمی معرفی مینماید که باعث اصلاح و سازندگی حاکمان و قرار گرفتن ایشان در مسیر پاسخگویی به مطالبات مردمی گردد و خشم منفی را خشمی بیان میکند که به سبب بیتوجهی دولتمردان تبدیل به خشونت میگردد و توأم با آن موجب ازهمپاشیدگی انسجام اجتماعی و غلبه هرجومرج بر جامعه میگردد. بر اساس یافتههای این تحقیق راهحل قرآن برای جلوگیری از تبدیل خشم اجتماعی به خشونت در چهار مرحله خلاصه میشود که طبیعتاً عمل دولتمردان بدانها باعث خواهد شد تا به تبعات این حوزه دچار نگردند. این چهار مرحله به ترتیب عبارتاند از: 1ـ اجازه ارائه انتقاد و بروز خشم؛ 2ـ دریافت و تحلیل دقیق انتقادات؛ 3ـ گفتگو و پذیرش متواضعانه خطاها؛ 4ـ تلاش برای اصلاح. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - راهبرد قرآن کریم در جلوگیری از تبدیل خشم اجتماعی به خشونت
حسین شجاعی محمد حسین اخوان طبسیخشم اجتماعی پدیدهای شناخته شده در جهان است؛ ذات این پدیده نه منفی و نه مثبت است. نحوه اظهار و تأثیرات پس از بروز این هیجان است که خوب یا بد بودن آن را تعیین میکند. مقاله پیش رو با تمرکز بر رابطه مردمـ دولت سعی کرده است تا حدود ثغور وجه منفی یا مثبت بروز خشم اجتماعی ر چکیده کاملخشم اجتماعی پدیدهای شناخته شده در جهان است؛ ذات این پدیده نه منفی و نه مثبت است. نحوه اظهار و تأثیرات پس از بروز این هیجان است که خوب یا بد بودن آن را تعیین میکند. مقاله پیش رو با تمرکز بر رابطه مردمـ دولت سعی کرده است تا حدود ثغور وجه منفی یا مثبت بروز خشم اجتماعی را تعیین نماید و به بیان راهکارهایی قرآنی بپردازد که عمل بدانها مانع از تبدیل خشم اجتماعی به خشونتهای ویرانگر میشود. این مقاله که با روش کتابخانهای تدوینیافته است خشم اجتماعی مثبت را خشمی معرفی مینماید که باعث اصلاح و سازندگی حاکمان و قرار گرفتن ایشان در مسیر پاسخگویی به مطالبات مردمی گردد و خشم منفی را خشمی بیان میکند که به سبب بیتوجهی دولتمردان تبدیل به خشونت میگردد و توأم با آن موجب ازهمپاشیدگی انسجام اجتماعی و غلبه هرجومرج بر جامعه میگردد. بر اساس یافتههای این تحقیق راهحل قرآن برای جلوگیری از تبدیل خشم اجتماعی به خشونت در چهار مرحله خلاصه میشود که طبیعتاً عمل دولتمردان بدانها باعث خواهد شد تا به تبعات این حوزه دچار نگردند. این چهار مرحله به ترتیب عبارتاند از: 1ـ اجازه ارائه انتقاد و بروز خشم؛ 2ـ دریافت و تحلیل دقیق انتقادات؛ 3ـ گفتگو و پذیرش متواضعانه خطاها؛ 4ـ تلاش برای اصلاح. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بررسی تأثیر آوای قرآن کریم بر سیگنالهای قلبی و مغزی انسان
نرجس خورشیدی رویا شیبانی زهرا جلالی قاسم صادقی بجستانیبا پیشرفت تکنولوژی انسان همواره در پیشناخت تعاملات میان اعضای درونی بدن خود بوده است و به بررسی واکنشهای آن در هنگام بیماری و یا در طی یک مداخله، مانند پاسخهای الکتریکی مغز و قلب به تحریکهای خارجی مثل بینایی و یا شنیداری پرداخته است. شنیدن آوا و بررسی علائم حیاتی یک چکیده کاملبا پیشرفت تکنولوژی انسان همواره در پیشناخت تعاملات میان اعضای درونی بدن خود بوده است و به بررسی واکنشهای آن در هنگام بیماری و یا در طی یک مداخله، مانند پاسخهای الکتریکی مغز و قلب به تحریکهای خارجی مثل بینایی و یا شنیداری پرداخته است. شنیدن آوا و بررسی علائم حیاتی یکی از انواع مداخله است. در این پژوهش به بررسی تأثیر آوای قرآن بر سیگنالهای مغزی و قلبی در سه حالت قبل، حین و پس از گوش دادن به تلاوت قرآن پرداخته شده است. همزمان سیگنال قلبی و مغزی 50 دانشجوی دختر در محدوده سنی 19 تا 24 سال در ساعت مشخص و با سطح اعتقادی تقریباً یکسان ثبت شد. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر گوش دادن به تلاوت قرآن بر ویژگیها و تفکیک وضعیتهای مختلف از یکدیگر به کمک روشهای پردازشی آشوب گون، آزمونهای آماری و بررسی صحت به کمک طبقهبندی ماشینبردار پشتیبان است. نتایج حاکی از آن است که گوش دادن به تلاوت قرآن تأثیر بسیار عمیقی بر تعاملات بین اطلاعات قلب و مغز داشته و باعث میشود جریان اطلاعات بین سیگنالهای قلبی و مغزی که با استفاده از بعد همبستگی و فرکتال مورد بررسی قرارگرفته است، افزایشیافته و تعاملات بین این دو سیستم حیاتی بدن افزایش یابد. از دیدگاه سیستم سایبرنتیک، افزایش تعاملات در یک سیستم زیستی به معنای افزایش خودسازماندهی و کارآیی سیستم است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - درآمدی بلاغی بر جمله معترضه در قرآن کریم
محمدمهدی ولی زاده ابوالقاسم ولی زادهاسلوب اعتراض، یکی از سبکهای گفتمانی پرکاربرد قرآن کریم به شمار میآید. در این تحقیق با بازخوانی و جستاری تفصیلی در دامنه کتب تفسیری و ادبی، کاربرد وسیع جملات معترضه در قرآن و گونههای آن نمایانده شده است سپس با دستهبندی منظم و نیز تفکیک جملات معترضه تک غرضی از چند غرض چکیده کاملاسلوب اعتراض، یکی از سبکهای گفتمانی پرکاربرد قرآن کریم به شمار میآید. در این تحقیق با بازخوانی و جستاری تفصیلی در دامنه کتب تفسیری و ادبی، کاربرد وسیع جملات معترضه در قرآن و گونههای آن نمایانده شده است سپس با دستهبندی منظم و نیز تفکیک جملات معترضه تک غرضی از چند غرضی، اغراض کلی نهفته در آیات شناسایی، بررسی و مستندسازی شدهاند، آنگاه چهار غرض تأکید، دفع خطور ذهنی، تقریر و رد کلام کافران دارای بیشترین کاربرد دانسته شدهاند. هدف از پژوهش حاضر پاسخ به چرایی استفاده از سبک بیانی اعتراض در قرآن کریم و نیز حل ابهام عدم تناسب و ارتباط میان آیات معترضه و دیگر آیات است. این پژوهش از نوع تحلیلی ـ توصیفی بوده و طی آن ضمن یافتن حدود بیست مورد از اغراض جملات معترضه و بررسی آنها ثابت میشود که اطناب حاصل از اسلوب اعتراض در قرآن کریم کاملاً هدفمند و در جای خاص خود بوده و طبق مقتضای حال به کار رفته است و از لحاظ کمی و کیفی بسیار فراتر از اسالیب به کار رفته در متون نظم و نثر عربی است، همچنین از مهمترین عوامل اعجاز ادبی، بیانی و محتوایی قرآن کریم به شمار میرود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - شیوههای ادبی ناصرخسرو در استفاده از آیات قرآن کریم
آرش امرایی علی بازونداز آنجا که قرآن کریم منبع بیپایان اندیشههای اخلاقی، انسانی و تربیتی است، بسیاری از شاعران و نویسندگان فارسی زبان، همواره در خلق آثار خود از این گنجینهی پرفیض بهره بردهاند. همین آميختگي ميراث مكتوب فارسی با آموزههاي اسلامی، موجب دشواری درك اين ميراث بدون آشنايي با چکیده کاملاز آنجا که قرآن کریم منبع بیپایان اندیشههای اخلاقی، انسانی و تربیتی است، بسیاری از شاعران و نویسندگان فارسی زبان، همواره در خلق آثار خود از این گنجینهی پرفیض بهره بردهاند. همین آميختگي ميراث مكتوب فارسی با آموزههاي اسلامی، موجب دشواری درك اين ميراث بدون آشنايي با قرآن و حديث شده است. ناصر بن خسرو قبادیانی یکی از شاعرانی که شعر را در خدمت ترویج افکار دینی و مذهبی خود قرار دادهاست؛ برای پیشبرد این اهداف و به انجام رساندن مأموریت مذهبی شعر خود، اشعارش را به این آیات نورانی آراسته است. با توجه به آبشخور مذهبی ناصرخسرو، اشعارش در برگیرنده هدایتهای اخلاقی ونصایح فراوانی است. ناصرخسرو با تسلط مناسب بر مفاهیم قرآنی و هنرمندی تمام و با بهترین شیوه ممکن، گاه از اصل آیه یا بخشی از آن و زمانی هم از مفهوم و معنای آن بهره برده، با استفاده از آیات قرآن به گونههای متنوعی بهره میبرد و شعر خود را به آیات مقدس قرآن میآراید؛ همین موجب اثر بخشی بیشتر سخنان وی شده است. دراین مقاله با بررسی همه دیوان ناصرخسرو و با استفاده از جدولهای آماری، گونههای مختلف انعکاس آیات در دیوان ناصرخسرو تحلیل میشود. همچنین نشان داده خواهد شد که مهمترین دلایل استفاده ناصرخسرو از آیات قرآن، همراهی ذهنی و زبانی با این کتاب مقدس و همچنین تبیین اهداف و افکار خود با استفاده از نفوذ و پذیرش قرآن در بین مسلمانان است؛ وی با این شیوه، خواننده را متوجه ضرورت پذیرفتن سخنان خود میکند؛ چراکه این سخنان در واقع برگرفته از قرآن کریم و به نوعی بیان شاعرانه این مفاهیم است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - مبانی حاکم بر ساختار قرآن کریم در نسبت با علوم انسانی قرآنبنیان از منظر آیتالله جوادی آملی
نورالدین زندیه رامین اژدری سید محمد هادی موسوی بیوکیشناخت قرآن، از اینحیث که در مسئلهی تولید علمانسانی قرآنبنیان مؤثر بوده، بسیار اهمیت دارد؛ چراکه نوع نگاه ما به قرآن، میزان و نوع انتظار ما از قرآن را مشخص خواهدنمود. شناخت قرآن بر اساس نظام سهگانهی فاعلي، داخلي و نظام غايي قرآن قابل بررسی است. رابطهی بین «قرآن چکیده کاملشناخت قرآن، از اینحیث که در مسئلهی تولید علمانسانی قرآنبنیان مؤثر بوده، بسیار اهمیت دارد؛ چراکه نوع نگاه ما به قرآن، میزان و نوع انتظار ما از قرآن را مشخص خواهدنمود. شناخت قرآن بر اساس نظام سهگانهی فاعلي، داخلي و نظام غايي قرآن قابل بررسی است. رابطهی بین «قرآن کریم» و «علم انسانی» بر اساس نظام داخلی قرآن، بهصورت مجموعهای از مبانی حاکم بر «محتوای» قرآن و مجموعهای از مبانی حاکم بر «صورت»، اعم از «زبان» قرآن و «اسلوب» آن قابل ترسیم است. محتوای قرآن کریم متناسب با غایت آن است و برای ارائه این محتوا، زبانی را بهکار گرفته که بتواند چنین هدفی را برآورده کند و همچنین ساختار و سبک، بهگونهای تنظیمشده که قابلیت تحقق چنین کاری را داشته باشد؛ لذا باید نسبت بین این زبان و ساختار را در مواجهه با زبان و ساختارهای علوم انسانی استخراج کرد. در این تحقیق با روش توصیفیـ تحلیلی بر اساس نظرات آیتالله جوادی آملی بیان خواهند شد که قرآن كريم نهتنها در سبک بیانی خود متفاوت عمل کرده است و بهطورکلی شيوههاي رايج در كتب بشري را در پيش نگرفته است، بلکه در ساختار و اسلوب چینش و نظمدهی نیز تفاوتهای اساسی و جدیای با کتب بشری دارد که مسائل مربوط به سیاق و سباق، چگونگی بهکارگیری تمثیلات و ... از مصادیق این ساختار و سبک خاص قرآن کریم است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - نمایهی مجله پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم
مهدی گنجوریکی از مسائل پیچیده در حوزهی پژوهش شناخت و دسترسی به منابع مورد نیاز محققان در میان انبوه متون علمی است. امروزه نمایهها از ابزارهای مهم تسهیل برای پژوهشگران، سازمانها، دانشگاهها و ... هستند. هدف از نمایهسازی افزایش میزان دسترسی مراجعهکنندگان به مطالب موضوعی مورد ج چکیده کاملیکی از مسائل پیچیده در حوزهی پژوهش شناخت و دسترسی به منابع مورد نیاز محققان در میان انبوه متون علمی است. امروزه نمایهها از ابزارهای مهم تسهیل برای پژوهشگران، سازمانها، دانشگاهها و ... هستند. هدف از نمایهسازی افزایش میزان دسترسی مراجعهکنندگان به مطالب موضوعی مورد جستوجو است؛ براین اساس نشریات تلاش میکنند تا براساس معیارهایی پذیرفته و طبقهبندی شده اطلاعات پژوهشی خود را در اختیار مخاطبین قرار دهند. در همین راستا نشریه پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم با بیش از 10 سال سابقه در نشر آثار محققین اقدام به انتشار نمایه مقالات خود نموده است. این نمایه همزمان با بیستمین شماره این مجله در سه بخش موضوعی، کلیدواژگان و اسامی نویسندگان گردآوری شده است. پرونده مقاله