Comparative analysis of the position of general Quran education in the contemporary educational system (with emphasis on elementary school)
Subject Areas : Quran and Ediucational ScienceNajmeh .kazemi 1 * , Leila Khosravi Morad 2
1 - University Jihad
2 - University Jihad
Keywords: Quran, education, Quran education, general Quran education ,
Abstract :
انواع ترجمه ترجمه نوشتار نوشتار مبدأ 1109 / 5000 نتایج ترجمه Education has always been one of the most important issues facing human beings, and the main goal of the prophets, imams and the righteous has been to educate the right person. Therefore, the expansion of the life-giving culture of the Holy Quran and the promotion of Iran to a developed country with an Islamic-revolutionary identity depends on the national determination and the coordinated will of the senior managers of the system to develop the Quranic culture. To this end, efforts have been made to make this happen and various systems have taken action to implement it. Education as one of the important educational centers is one of the important organizations whose task is to train people with a religious and Quranic approach. Has been in charge since entering schools. General teaching of the Qur'an in the elementary school is one of the methods and methods that have been included in schools with the aim of achieving the ability to read the Holy Qur'an, which is sometimes referred to as teaching the recitation and psychic reading of the Qur'an. The ejaculation of the divine book is contemplation and humility in the Qur'an and finally the application of Qur'anic themes and concepts. The present study uses analytical-descriptive method to extract the methods of teaching the Qur'an in primary education and seeks to analyze and analyze its place in the Holy Qur'an.
1. قرآن کریم
2. ارغوانی، غلامعلی. (1391). بررسی سیر آموزش قرآن در دوره ابتدایی طی سال¬های 1369 تا 1389 (تاسیس مدارس قرآنی). پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
3. باقری، افسانه (1385). مفاهیم مبهم بهره وری و عملکرد. مجله تدبیر، شماره 173
4. بهرامی نسب، مژگان. (1391). ارزشیابی برنامه آموزش قران از دیدگاه ذینفعان آموزشی در مقطع ابتدایی در منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
5. دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی(1394). مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی به انضمام اهم مصوبات قرآنی مراجع قانونگذاری و سیاست گذاری کشور. تهران. دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی
6. سعیدی رضوانی، محمود؛ پرتو، مسلم؛ سرشور خراسانی، غلام عباس . (1388). ارزشیابی برون داد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 31، سال هشتم، 36-7.
7. شعبانی، حسن(1383). مهارتهای آموزشی و پرورشی، تهران: سمت، چاپ هجدهم.
8. صدیق، عیسی (1343). حدود آموزش عمومی. ماهنامه وحید، خرداد، شماره 66 ، صص 2-7.
9. عسکری، ابوهلال حسین بن عبدالله(1412). مجمع الفروق اللغویه، قم، جامعة المدرسین،
10. فتوحی، بیتا. (1391). مطالعه میزان به کار گیری روش های آموزش قرآن در دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان شهراسداباد سال 91-1390. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا، پژوهشکده ادبیات.
11. فریدونی، محمدحسین و فرجی، حسین (1393). آشنایی با برنامه های آموزش عمومی قرآن کریم. تهران: مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران
12. کریمی، فریبا، سلیمی، محمدرضا (۱۳۹۴). تفاوت سیاستگذاری درسازمان های آموزشی وغیرآموزشی، دومین همایش بین المللی مدیریت و فرهنگ توسعه، تهران
13. گیوکی، سمیه. (1394). بررسی اثربخشی تغییرات برنامه درسی قرآن مئدارس ابتدایی شاهد و ایثارگر شهر بیرجند. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.
14. منصوری، پروانه. (1393). بررسی عوامل موثر بر بهبود آموزش قران از منظر معلمان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-91. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه¬ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
15. موسویبلده، سیدمحسن (1387). حلیه القرآن: آموزش تجوید قرآن به روایت حفص از عاصم، تهران: انتشارات احیاء كتاب
16. میرزامحمدی، محمد حسن؛ افشار، عبدالله؛ شاهرضائی، سید رسول؛ قبادی، محترم .(1391). ارزشیابی برون داد برنامه آموزش قرآن پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 89-1388. فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 45، سال دوازدهم، 44-23.
17. میرلوحی، سید حسن. (1371). در جستجوی معیارهایی برای انتخاب محتوا (زمینه¬ای برای بحث پیرامون مسئله محتوای آموزش). فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره30، صص 68-37.
18. نباتی، رضا (1388). جایگاه آموزش قرآن کریم در قرآن و سنت. مجله رشد آموزش قرآن، پاییز، شماره 26
19. نوری، میرزا حسین (1407)، مستدرک الوسائل، جلد چهارم، قم: مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث
20. وکیل، مسعود. (1381). نگاهی به برنامه جدید آموزش قران کریم در آموزش و پرورش ایران . نشریه رشد آموزش قرآن، شماره1.