بررسی فراوانی مؤلفههای انگیزه پیشرفت در کتابهای ابتدایی با تأکید بر آموزههای قرآن و تفاسیر
محورهای موضوعی :
1 - fgsdfd
کلید واژه: انگیزه پیشرفت کتب درسی هدیههای آسمان و فارسی آموزههای قرآن و تفاسیر تحلیل محتوا,
چکیده مقاله :
استخراج مؤلفههای انگیزه پیشرفت از متن آموزههای اسلامی و بهکارگیری آنها در کتب آموزشی در جهت پیشرفت و موفقیت دانشآموزان از اهمیّت بسزایی برخوردار است. لذا هدف از پژوهش حاضر «بررسی فراوانی مؤلفههای انگیزه پیشرفت در کتابهای فارسی (بخوانیم) و هدیههای آسمان ابتدایی (تألیفهای جدید 1393-1395) با تأکید بر آموزههای قرآن و تفاسیر» است. روش پژوهش تحلیل محتوا است. روش تجزیه وتحلیل دادهها آمار توصیفی است. جامعه آماری نیز کتاب فارسی (بخوانیم) و هدیههای آسمان است. نمونه آماري همان جامعه آماري در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش سياهه تحليل محتوا بود كه روايي آن توسط متخصصان حوزه دینی و روانشناسی تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد کتابهای مذکور تا حد متوسطی به انگیزه پیشرفت توجه داشتهاند. در این راستا بیشترین میزان توجه درکتاب فارسی (بخوانیم) سال سوم و هدیههای آسمان سال ششم و کمترین میزان توجه در بخوانیم سال اول و هدیههای آسمان سال دوم است. همچنین از میان مؤلفههای انگیزه پیشرفت بیشترین میزان توجه به مؤلفه ایمان به خدا، توکل و دعا و سپس مؤلفههای داشتن صبر، استقامت و پایداری و داشتن تلاش و پشتکاری در انجام هر کاری اختصاص یافته است. کمترین میزان توجه نیز به مؤلفههای مرکز کنترل درونی، رقابت سازنده (در حیطه علمی و ورزشی) و مسئولیتپذیری (پذیرفتن مسئولیت اعمال و خطاهای خود) اختصاص یافته است.
Discovering motive components of progress from Islamic trainings’ texts and utilizing them in training books is an important issue for developing and success of students. Thus the aim of this research is to examine frequency survey of motive components of progress in Elementary books of Farsi and Heavenly gifts (new editions of 1393-1395) with emphasizing on Qur’anic trainings and interpretations. Moreover, the method of research is content analysis. Analysis method of data is descriptive statistic. Therefore, statistical society also are elementary books of Farsi and Heavenly gifts. The statistic samples also was the statistic society. The tools of research were list of content analysis which, its narration was confirmed by religious experts and scholars. Therefore, the results of this research proofs that the said books were averagely pay attention to motivation of progress. In this case the most attention was in Farsi book of Elementary third grade and Heavenly gifts of Elementary sixth grade, and the less attention was in Farsi book of Elementary first grade and Heavenly gifts of Elementary second grade. Furthermore, from motive components of progress the most attention were goes to faith in God, trust in God, praying and then components of patience, resistance and endurance and hard working. Also, the less attention were belong to components of self-controlling, competition (in scientific and sport fields) and responsibility (accepting responsibility of our mistakes and behaviors).
قرآن كريم (1390). ترجمه آيت ا... ناصر مكارم شيرازي . بيروت: مركز نشر جمهوری اسلامیايران.
جعفري، يعقوب (بي تا). تفسير كوثر. بي جا: بي نا.
حسنی پور، محمد (1387). مدیریت انگیزش. رشت: بلور.
حسيني همداني، سيد محمد حسين (1404). تفسير انوار درخشان. تهران: لطفي.
خداپناهي، محمد كريم (1390). انگيزش و هيجان. تهران: سمت.
دراز، محمد عبد ا... عطايي، محمدرضا (1387). آيين اخلاق در قرآن. مشهد: آستان قدس رضوي.
رضايي اصفهاني، محمد علي (بي تا). قرآن و علم. قم: پژوهشهاي تفسير و علوم قرآني.
ريو، جان مارشال (1388). انگيزش و هيجان. ترجمه يحيي سيد محمدي، تهران: ويرايش.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازي، الهه (1385). روشهاي تحقيق در علوم رفتاري. تهران: آگاه.
صفايي حائري، علي (1386). تطهير با جاري قرآن. قم: ليلةالقدر.
طالقاني، سيد محمود (1367). پرتوي از قرآن. تهران: شركت سهامیانتشار.
طباطبايي، سيد محمد حسين (1374). تفسير الميزان. ترجمه سيد محمد باقر موسوي همداني، تهران: انتشارات اسلامیجامعه مدرسين قم.
عاملی، ابراهیم (1360). تفسیر عاملی. تهران: صدوق.
عریضی، حمید رضا و عابدی، احمد (1382). تحلیل محتوای کتاب های دوره ابتدایی بر حسب سازه انگیزه پیشرفت. نوآوری های آموزشی، 5(2)، 55-29.
علوی فر، سیدعلی و اعتصامی،کاظم (1388). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه توفیق طلبی از دیدگاه آموزههای دینی.اندیشه مدیریت، 3(2)، 100-75.
قرائتي، محسن (1383). تفسير نور. تهران: مركز فرهنگي درسهايي از قرآن.
مطهري، مرتضي (1385). مجموعه آثار. تهران: صدرا.
مغینه، محمد جواد و دانش، موسی (بی تا). ترجمه تفسیر کاشف. قم: بوستان کتاب.
مكارم شيرازي، ناصر (1374). تفسير نمونه. تهران: دارالكتب الاسلاميه.
میرسادو، طاهره و صداقت، مستوره (1393). انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان وعوامل مؤثر بر آن. پژوهشهای جامعهشناختی، 8(2)، 27-8.
نوریان، محمد (1389). چگونگی معرفی نماز، جهاد، حج، خمس و زکات در کتابهای تعلیمات اجتماعی و بخوانیم مدارس دوره ابتدایی ایران. تربیت اسلامی، 5(11)، 79-59.
Amrai, K. Elahi Motlagh S., Zalani, H. Azizi & Parhon, H. (2011) The relationship between academic motivation and academic achievement students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 399–402. Atkinson, J.W. (1957) Motivational determinants of risk-taking behavior. Psychological Review, 64, 359-372
Aoyagi, K. Ishii K, Shibata, A. Arai H. Fukamachi. H. Oka, K. (2014) What decreases motivation of students to participate in school-based extracurricular sports activities? Journal of Science and Medicine in Sport, 18, 136–162
Arkes, H., Garske, J. (1982) Psychological Theories of motivation. Monterey California: Cole Publishing Company.
Brophy, J. (2010). Motivating Students in Classrooms. Elsevier Ltd.All rights reserved, 624-629.
Engeser, S., Rheinberg, F., Moller, M. (2009). Achievement motive imagery in German schoolbooks: A pilot study testing McClelland’s hypothesis. Journal of Research in Personality, 43, 110–113.
Feldman, R. (1992). Elements of Psychology, University of Massachusetts-Amherst.
Hanushek E. A. Lavy, V. Hitomi K. (2007) Do Students Care about School Quality? Determinants of Dropout Behavior in Developing.Countries Education Working Paper Archive.
Hermans, Hubert J, M. (1970). A Questionnalre measure of achivement motivation. Journal of Applied Psychology, 54(4), 353-363.
Kirazolu, C. (2009). The investigation of school-dropout at the secondary level of formal education: the stated reasons by the school administrators and school counselors: a preliminary study. Procedia Social and Behavioral Sciences,1, 905–914.
Önder, İ. Beşoluk Ş., İskender M. Masal E. Demirhan, E. (2014). Circadian Preferences, Sleep Quality and Sleep Patterns, Personality, Academic Motivation and Academic Achievement of university students, Learning and Individual Differences, 32, 184–192.
Steinmayr R. Spinath B. (2009). The importance of motivation as a predictor of school achievement. Learning and Individual Differences, 19, 80–90.
. Shahmohammadi, N. (2013). Content Analysis of Elementary Science Text Books Based on the Achievment Motivation Constructs. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 84, 426–430.
Tongsilp A. (2013). A Path Analysis of Relationships between Factors with Achievement Motivation of Students of Private Universities in Bangkok. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 88, 229–238.
Tüysüz, M. Yldran D. Demirci N. (2010). What is the motivation difference between university students and high school students? Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1543-1548.
Walkey F.H. McClure J., Meyer L. H. r., Weir K. F. (2013). Low expectations equal no expectations: Aspirations, motivation, and achievement in secondary school. Contemporary Educational Psychology, 38, 306–315.
Wigfield A. (1994). Expectancy-Value Theory of Achievement Motivation: A Developmental Perspective Educational Psycholo Review, 6(1 (
Wiener, B. (1985). An Attributional Theory of Achievement Motivation and Emotion. Psychological Review, 92(4). 548-573