شناسایی معیارهای زمینههای پژوهشی مطالعات میان رشتهای قرآن کریم
محورهای موضوعی :زهرا نقی زاده 1 , زهرا فیضی 2 *
1 - جهاد
2 - فعالیت های قرآنی
کلید واژه: معیار پژوهش میان رشتهای قرآن, علوم ,
چکیده مقاله :
هر حوزه دانشی از شاخهها و زمینههای متنوعی تشکیل شده است و در درون هر کدام از آنها سوالات و مسائلی وجود دارد که نیازمند تحقیق است. ولیکن از منظر ساختارهای سازمانی تعیین زمینهها و انجام پژوهش بر روی آنها، در کاهش هزینه موثر بوده و معیارهایی نیاز است تا بر اساس آن زمینههای پژوهشی شناسایی شود. این مساله خصوصا در زمینه پژوهشهای میان رشتهای قرآن با دیگر علوم خود را نشان میدهد . بر این اساس مقاله حاضر با هدف شناسایی معیارهایی جهت تعیین زمینههای پژوهشی در حوزه مطالعات میان رشتهای قرآن و علوم تدوین شده است. روش انجام این پژوهش از نظر روششناسی کیفی بوده و در آن با استفاده از مطالعه کتابخانهای، گروه متمرکز و تکنیک گروه اسمی (NGT) انجام شده است. جامعه آماری شامل 7 نفر از کارشناسان علوم قرآنی، علوم تربیتی، جامعه شناسی و مدیریت آموزشی بودهاند. با استفاده از نظرات کارشناسان 7 معیار جهت تعیین زمینههای پژوهشی تعیین شدهاند، این هفت معیار عبارتند از تعیین میزان خلأهای پرداختن به موضوع، تعیین ظرفیت قرآنی پرداختن به موضوع، بازار پژوهش موضوع، تنوع حوزههای دانشی مرتبط، میزان تاثیرگذاری مشکلات آن حوزه بر جامعه، در برگیری موضوع، توان تخصصی موجود در کشور و سازمان است.
Any field of knowledge consists of branches and various fields, and each entails questions and issues in need of research. But from the view of organizational structures, identifying the fields and running research on them may be influential in reducing costs and the criteria according to which the research fields can be identified, is necessary. This issue is clearly manifested in research field in interdisciplinary studies of the Holy Quran and other sciences. Therefore this paper is to identify the criteria for research fields in interdisciplinary studies of the Holy Quran and the sciences. Methodologically the research method is qualitative, using library, focus group and nominal group technique. The statistical society consists of 7 experts of Quranic sciences, educational sciences, sociology and educational management. By using the comments of these experts, 7 criteria to designate the research fields have been determined as follows: Specification the gaps in this subject matter, designation of the Quranic capability in this subject matter, diversity of related fields of knowledge, the extent of influence of the problems of the field on society, inclusion of the subject matter, the professional capability existing in the country and the organization.
امین خندقی، مقصود و پاک مهر، حمیده (1391). آموزش معیارهای اخلاق پژوهش. فصلنامه اخلق در علوم فناوری، شماره 4، صص 1-12.#
بهمنی، سعید (1388). معیارپژوهش قرآنی. ویژه نامه وحدت موضوعی سورهها، شماره 57.#
رضایی زاده، مرتضی. انصاری، محسن و مورفی، ایمون (1394). راهنمای کاربردی روش تحقیق مدیریت تعاملی. تهران: جهاد دانشگاهی.
رضایی، علی (1392). توفان فکری. تهران : انتشارات زاگرس. #
شریفزاده، محمد جواد و نادران، الیاس (1389). ضرورت مطالعات میان رشتهای و افقهای نوین در مطالعات حقوق و اقتصاد در اسلام. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره دوم، شماره ، صص 30ـ1.#
شریفی، ونداد (1382). ارزیابی کیفی پژوهش. تازههای علوم شناختی، شماره 4، صص 108-110.#
صدوقی، مجید (1387). معیارهای ویژه ارزیابی پژوهش کیفی. فصلنامه علمی- پژوهشی روششناسی علوم انسانی، شماره 56، صص 55-72.#
مورن، جو (1387). میان رشتگی. ترجمه: حاتمی داوود، چاپ اول، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.#
ویس مرادی، مجتبی و صلصالی مهوش (1389). انسجام در پژوهش کیفی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی، شماره 70، صص 45-53.#