تربیت اسلامی (گذر اهداف کلی به اهداف رفتاری)
محورهای موضوعی :
کلید واژه: اهداف تربیتی هدف غائی اهداف واسطهای تربیت اسلامی نظریه پردازی دینی برنامه ریزی تربیتی مهندسی فرهنگی ,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ترسیم و ارایه مدلی برای اهداف تربیت اسلامی و به تبع آن مشخص کردن اهداف کلی؛ واسطهای و تأکید بر اهداف رفتاری در تربیت اسلامی صورت پذیرفت. روش این پژوهش از نوع مفهومی و تحلیل محتوای متون دینی به صورت نظری (با استفاده از روش شناسی استنباط از متون دینی) بود. بدین منظور، تمام متون درجه اول دینی و بعضی از آثار صاحب نظران اسلامی، مورد جستجوی موضوعی و سپس، موضوعات یافت شده مورد مطالعه دقیق و دسته بندی در ردههای مختلف قرار گرفت. از دستاوردهای این پژوهش عبارت است از یک مدل جامع برای اهداف تربیتی که به صورت مخروطی تا سه ـ چهار ردیف ریز شده است و بعضی از قسمتهای آن به عنوان نمونه، محتوی دهی شده است، از ویژگیهای این مدل این است که با همه زوایای زندگی روزمره ارتباط مستقیم دارد و در عین حال به نگرش های زیرین تربیت اسلامی نیز توجه کرده است.
Objective (s): The present article is to design and present a model for the Islamic educational objectives and then determining general and intermediate objectives with an emphasis on behavioral ones in Islamic education. Method: The method of research was conceptual, theoretically analyzes the content of religious texts by benefiting from deductive method. To do, all original religious tests and some of the Muslim scholar’s texts were studied, and then the discovered subjects were scrutinized and categorized in different levels. Results: The result of the research was shown by a comprehensive model for Islamic education, presented by a triangle in four parts. The contents f some parts of the model are presented as an example. Direct relationship with all aspects of daily life and considering deep attitudes toward Islamic education are two main characterizations of the model.