The Correspondence Between Quranic Expressive Approaches and Modern Western Art Schools In Virtue Of Concept
Subject Areas : Quran and Art
1 - Research Center For Culture, Art And Communications
Keywords: Quranic expressive approaches, modern art schools, traveling concepts,
Abstract :
Accounting the Quranic explications “Naught is there but its treasuries are with Us, and We send it not down but in a known measure” (Al-Hejr: 21) and “That is the bounty of God; He gives it to whom He will”(Al-Jom’eh: 4), present paper regards Western art creations in virtue of “concept” worthy of reflection and reconsideration. It unearths the basic ideas and fundamental principles of modern art schools and explores their relation to the Holy Quran’s expressive approaches in reflecting intended issues. Thus, the question here would be “what is the correspondence between Quranic styles of representation and modes of expression in modern art schools?" We restrict ourselves to the influential Euro-American movements of late 19th to early 21st century influencing the contemporary art currents. The methodology of this qualitative and exploratory research is descriptive and analytical, and it benefits from critical theory of Deleuze and Guattari. The investigated schools and their related “concepts” include Romanticism, Naturalism, Realism, Impressionism, Pointillism, Symbolism, Expressionism, Cubism, Futurism, Dadaism, Constructivism, Surrealism, Hyperrealism, Conceptualism, Participative/Interactive art, Abstractionism, Minimalism, and Deconstructivism. According to this research, there is certain congruity and correspondence between Quranic expressive approaches and modern art school’s methods of expression or representation in virtue of “concept”.
قرآن کریم (1375). ترجمه مهدی الهی قمشه ای، تهران: پیام آزادی.
اردلانی، حسین؛ سلیمی، همایون؛ اکبری، مجید؛ گودرزی، حجت (1394). تجسم احساس در اندیشة ژیل دلوز؛ بررسی نقاشی¬های فرانسیس بیکن، نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، شماره 16، صص 22-1.
ارياوچ، آلش (1381). پایان هنر، فصلنامه اینترنتی طاووس ، شماره 11، بازیابی از: www.tavoosonline.com/Articles/ArticleDetailFa.aspx?src=94&Page=1
بُکولا، ساندرا (1392). هنر مدرنیسم، ویراستار رویین پاکباز، چاپ چهارم، تهران: فرهنگ معاصر.
پاشازانوس، احمد؛ نظری، علیرضا؛ فولادی، مریم (1394). تحلیل عناصر نقشمند در انسجام¬بخشی به ساختار آوایی متن قرآنی، پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، شماره 7، صص 42-25.
دلوز، ژیل (1392). سینما ۱، تصویر-حرکت، ترجمه مازیار اسلامی، تهران: مینوی خرد.
ضیمران، محمد (1383). ژیل دلوز و فلسفه دگرگونی و تباین، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شماره 80 و 81، صص 57-48.
فتحی، علی (1388). مبانی قرآنی تفسیر قرآن به قرآن، معرفت، سال ۱۸، شماره ۱۳۶، صص ۱۹-۳۵.
قهرمانی، محمدباقر؛ پیراوی¬ونک، مرضیه؛ مظاهریان، حامد؛ صیاد، علیرضا (1396). درهم¬تنیدگی فولدهای فضایی و جسمانی در سینمای باروک، نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 14، صص 86-71.
گاردنر، هلن (1393). هنر در گذر زمان، ترجمه محمدتقی فرامرزی، تهران: نگاه.
مولوی، جلال¬الدین محمد (1384). مثنوی معنوی، تصحیح رینولد نیکلسون، تهران: هرمس.
میر، مستنصر و عبدالرئوف، حسین (1390). مطالعۀ قرآن به منزلۀ اثری ادبی: رویکردهای زبانی، ترجمه ابوالفضل حرّی، تهران: نیلوفر.
Almenberg, Gustaf (2010). Notes on Participatory Art: Toward a Manifesto Differentiating It from Open Work, Interactive Art and Relational Art, Milton Keynes: AuthorHouse.
Bal, Mieke (2002). Traveling Concepts in the Humanities: A Rough Guide, Toronto: University of Toronto Press.
Bogue, Ronald (2007). The Art of the Possible, Revue Internationale de Philosophie, vol.3, no. 241, pp. 273-286.
Bowlt, John (1976). Russian Art of the Avant-Garde: Theory and Criticism 1902-1934, New York: Viking Press.
Derrida, Jacques (1973). Speech and Phenomena, and Other Essays on Husserl's Theory of Signs, trans. by David B. Allison, Northwestern University Press.
Halliday, Hasan (1976). Cohesion in English, London: Longman.
Madoff, Steven Henry (2009). Art School: (propositions for the 21st Century), MIT Press.
Marinetti, Filippo Tommaso (1983). Manifesto of Futurism: Published in Le Figaro, Yale Library Associates.
Moore, Keith L. (1986). A scientist’s interpretation of references to embryology in the Qur’an, Journal of the Islamic Medical Association of North America, vol.18: 15-17.
Mura, Gianluca (2015). Analyzing Art, Culture, and Design in the Digital Age, Hershey: IGI Global.
Sauvagnargues, Anne (2013). Deleuze and Art, trans. by Samantha Bankston, London: Bloomsbury Pub.
Schröder, Klaus Albrecht (2017). Ways of Pointillism: Seurat, Signac, Van Gogh, Hirmer Publishers.
Slaby Jan; Mühlhoff, Rainer; Wüschner, Philipp (2019). Concepts as Methodology, A Plea for Arrangement Thinking in the Study of Affect, in Analyzing Affective Societies: Methods and Methodologies, ed. Kahl, A., New York: Routledge, pp. 27-42.
www.britannica.com