شناسایی و رتبهبندی حیطههای پژوهشی در حوزه مطالعات میان رشتهای قرآن و سلامت
محورهای موضوعی :محسن رفیع خواه 1 , زهرا نقی زاده 2 * , مهدی اسمعیلی صدرآبادی 3 , نجمه کاظمی 4
1 - سازمان قرآنی
2 - سازمان قرآنی
3 - سازمان قرآنی
4 - سازمان قرآنی
کلید واژه: رتبهبندی حیطههای پژوهش مطالعات میان رشتهای قرآن سلامت,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر با هدف شناسایی زمینههای پژوهشی در حوزه مطالعات میانرشتهای سلامت و علوم قرآنی تدوین شد. این پژوهش از نظر روششناسی جزء روشهای کیفی است که در آن با استفاده از مطالعات اسنادی و کتابخانهای به بررسی موضوع مورد نظر پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه منابع و اسنادی است که به حوزه سلامت و علوم و معارف قرآنی مرتبط بود. در این پژوهش از معیارهای اندازهگیری و وزندهی مستخرج از پژوهش نقی زاده و فیضی (1395) استفاده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که در حوزه سلامت و در میان ابعاد مختلف آن، سلامت اجتماعی 85 امتیاز، سلامت روان 27/75 و سلامت جسمانی 09/46 امتیاز را به خود اختصاص دادهاند؛ بنابراین اولویت پژوهش در حوزه سلامت، بهطور کلی حوزه سلامت اجتماعی است، اما درصورتیکه اگر بحث میانرشتهای قرآن و سلامت مدنظر باشد با توجه به آیات متعدد قرآن که به موضوع سلامت روان اختصاص دارد، حوزه روانی سلامت اهمیت پیدا میکند. این پژوهش همچنین نشان داد که در حوزه علوم قرآن، بخش معارف قرآنی زمینه فعالیت بیشتری برای پژوهشگران و محققین فراهم میآورد.
This paper identifies the research fields in interdisciplinary studies of Health and Quran sciences. It has applied the qualitative method and is documentary and library based. The statistical population of this research is formed by all the sources and documents related to the field of Health and Sciences and Quran knowledge. In this research the measurement and evaluation criteria derived from the research of Feizi and Naqizade (to be published). The results of this research showed the points belonging to each field of Health and its various dimensions, the social health 85 points, mental health 75/27 points, and physical health 46/09 points. Therefore the priority of research in the field of Health, is generally focused on Social Health, But if the argue stands on the Interdisciplinary studies of Quran and Health, the mental field of Health would be of importance by considering the verses related to the mental Health. Hence this research indicated that in the Quran knowledge prepares the larger field of research for the scholars and researchers in the field of Quran sciences.
اسمعیلی صدرآبادی، مهدی؛ کاظمی، نجمه؛ رفیعخواه، محسن و نقیزاده، زهرا (1395). بررسی و رتبه بندی علوم و معارف در قرآن کریم. دوفصلنامه پژوهشهای میان رشتهای قرآن کریم، سال هفتم، شماره 2، صص.97-105.
ایکنا (1394). 48 درصد آيات قرآن مربوط به مسائل روانی انسان است. بازیابی شده در 26/9/1395، http://iqna.ir/fa/news/2558550/48
بیگدلی، مهناز (1390). روش نوین تحقیق برای مدیریت و برنامهریزی. پیام مدیران، شماره 21، 47-57.
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران (1392). آمار اختلالات روانی در ایران نگران کننده است. بازیابی شده در 25/9/1395، http://iraniansocialworkers.ir/site/?p=1091
پایگاه خبری بولتن نیوز (1393). ابتلای 18/5میلیون ایرانی به اختلالات روانی. بازیابی شده در 26/9/1395، http://www.bultannews.com/fa/news/219363
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (1391). آمار نگرانکننده از اختلال روانی در میان نوجوانان ایران. بازیابی شده در 26/9/1395، http://www.entekhab.ir/fa/news/79996
پرويزي فرد، علي اكبر؛ شاكر، جلال؛ صادقي، خيراله؛ عامري، محمدرضا و نژادجعفر، پروين. (1385). شيوع اختلالات روانپزشکی در دانشجويان سال اول دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه (81-1380). مجله دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه (بهبود). دوره 10، شماره 2، 120-129.
خبرگزاری ایکنا (1392). استخراج بیش از ۱۲۰۰ آیه سلامت محور از قرآن/ پیشگیری و بهداشت؛ موضوع بیش از ۷۵ درصد آیات. بازیابی شده در 25/9/1395، http://iqna.ir/fa/news/1375590
خبرگزاری تابناک (1393). چاره اندیشی برای ۱۲ هزار پزشک بیکار. بازیابی شده در 25/9/1395، http://www.tabnak.ir/fa/news/42822
خبرگزاری جمهوری اسلامی (1395). 76 درصد مرگ و میر ایرانیان از چهار بیماری است. بازیابی شده در 19/10/1395، http://www.irna.ir/fa/News/82378738/
خبرگزاری مهر (1393). آمار کل دانشجویان روانشناسی کشور/جزئیات واحدهای درسی و میزان تغییرات. بازیابی شده در 26/9/1395، http://www.mehrnews.com/news/2349222
رضایی زاده، مرتضی؛ انصاری، محسن و مورفی، ایمون (1392). راهنمای کاربردی روش تحقیق مدیریت تعاملی (IM). تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
زرقاني، محمد عبدالعظيم (1409). مناهل العرفان في علوم القرآن، بيروت: دارالکتب العلميه.
زرکشي، بدرالدين محمد (1391). البرهان في علوم القرآن. بيروت: دارالمعرفه.
سجادي، حمیرا و صدرالسادات، سید جلال. (1384). شاخصهای سلامت اجتماعي، مجله علمي آموزشي اقتصادي اجتماعي اطلاعات. شماره 207 و 208، 244-253.
شاکر، محمد کاظم(1386). آشنایی با علوم قرآنی. تهران: سازمان سمت
صالحي کرماني، محمد رضا (1369). درآمدي بر علوم قرآني. تهران، جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران.
طاسکوه، علی خورسندی (1387). گفتمان میانرشتهای دانش. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی الطبرسي، ابوعلي الفضل بن الحسن (1408). مجمع البيان لعلوم القرآن، بيروت: دار المعرفه.
علویپور، محسن و همکاران (1387). مبانی نظری و روششناسی مطالعات میانرشتهای. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی
فردا نیوز (1395). سهم ۳درصدی سلامت روان از بودجه بهداشت و درمان/ از هر ۳ تهرانی یک نفر دچار اختلال روانی است. بازیابی شده در 26/5/1395، http://www.fardanews.com/fa/news/548873 محمد هادي معرفت (1384). علوم قرآنی. تهران: سازمان سمت.
ملکی، محمد (1389). خلاقیتهایی در روش تحقیق. فصلنامه روششناسی علوم انسانی، شماره 50، 83-115.
میگنا (1392). آمار پزشکان عضو سازمان نظام پزشکی کشور. بازیابی شده در 25/9/1395، http://www.migna.ir/prtivrar.t1arw2bcct.html
نقیزاده، زهرا و فیضی، زهرا (1395). شناسایی معیارهای زمینههای پژوهشی مطالعات میان رشته ای قرآن کریم. مجله مطالعات میان رشتهای قرآن کریم، سال هفتم، شماره 2، 97-103
نوربالا، احمدعلي؛ دماري، بهزاد و رياضي اصفهاني، سهند (1393). بررسي روند شيوع اختلالهای رواني در ايران. دانشور، دوره 21، شماره 112، 1-11.
همشهری آنلاین (1393). اختلال روانی در کشور؛ ۱۲.۷ درصد افسردگی، ۱۵.۶ درصد اضطراب، بازیابی شده در 25/9/1395، http://www.hamshahrionline.ir/details/275243/Science/medical