مقاله


کد مقاله : 13950428952302883

عنوان مقاله : مطالعه تطبیقی اقناع درمدل یادگیری ومدل قرآن

کلمات کلیدی : اقناع ، مدل ، مطالعه تطبیقی

نشریه شماره : 21 فصل بهار - تابستان 1394

مشاهده شده : 438

فایل های مقاله : 28.17 MB


نویسندگان

  نام و نام خانوادگی پست الکترونیک مرتبه علمی مدرک تحصیلی مسئول
1 ابراهیم کاملی kamel@yahoo.com استادیار دکترا
2 حسام¬الدّین آشنا ashena@gmail.com دانشیار دانشجوی دکترا

چکیده مقاله

انسان درزندگی خود بادیگران ارتباط برقرارمی¬کند.برقراری ارتباط به قصد تأثیرگذاری بر دیگران است. این تأثیرگذاری، در قالب اقناع درعلم ارتباطات و روان¬شناسی اجتماعی مورد مطالعه قرار می¬گیرد. به خاطر اهمیت تأثیرگذاری بر دیگران، مدل¬های گوناگونی ابداع شده است. یکی از مدل¬های اقناع،مدل«یادگیری» است که به وسیله¬ی«کارل هاولند» ابداع شده است. این مدل دو مؤلفه¬ی اساسی«عناصر ارتباط و ظرفیت¬های روان¬شناسی یادگیری» را پایه¬ی مدل خود قرار داده و به بررسی میزان تأثیرگذاری این دو می¬پردازد.قرآن¬کریم مجموعه¬ای از پیام¬های الهی به بندگان استکه برای تأثیرگذاری بر آن¬ها نازل شده است. این کتاب مقدس،مدلی برای ارائه پیام¬هایش دارد. مدل قرآن دارای سه مؤلفه¬ است. مؤلفه¬ها¬ی مدل قرآن عبارتند از: عناصرارتباط؛ ظرفیت¬های روان¬شناسی و تفکر. این مقاله به مطالعه¬ی تطبیقی مدل یادگیری با مدل اقناعی قرآن می پردازد تا وجوه اشتراک و تفاوت مؤلفه¬ها¬ی موجود در این دو مدل را واکاوی کند .